Řetěz

Čím namazat sebe víme, ale co motorka?

Je tu další Zdenálovo okýnko, tentokrát se zaměřil na mazání řetězu. Co tedy použít, sprej nebo převoďák?

Mazání sprejama se propaguje skrze životní prostředí. A taky je to dobrý kšeft.
Převodový olej na otevřený sekundár je jedna z nejlepších variant.

Postup

  • Večer namazat, sem tam pootočit s kolem, druhý den (nebo před jízdou) utřít hadrem.
  • Rozjet se (než se zahřeje motor, tak nějaký kilometr pomalu) a pak není motorka moc zaliskaná.
    • Ostatně odstranění pouhé mastnoty je snažší, než ukrutně držícího mazadla ve spreji. Na to se prodávají speciální čistidla – a zase to stojí peníze.

A jak je to v praxi?

Motorový olej je sice taky olej, ale na řetěz je lepší převoďák. Rozdíl v lehkosti chodu si vyzkoušejte třeba na řetězové pile…
Další věc je ta, že přísady v oleji způsobují, že na řetězu nic neulpívá, řetěz je čistý. Mechanická nečistota uletí, mastnota zůstane.

Co na to historie?

Scottoiler (motoolejovač) – za dřevních dob motoristického sportu se používala prachobyčejná nádobka s olejem, kohoutek, ovládaný jezcem a šlaušek k vnitřní straně řetězu.

Na chvíli (za jízdy) jsi to pustil a už podle zvuku se poznalo, že je řetěz namazaný. Používal to třeba Fantic už v „základní“ výbavě…
Princip podobný, pořizovací cena ani trochu.

Upozornění

  • Vyjetý olej bych nepoužíval, páč jsou v něm rozpuštěny všelijaké sračky, které mohou mít neblahý vliv na korozní odolnost a mechanickou pevnost.
  • Namazat alespoň o den dřív, párkrát protočit, před jízdou utřít hadrem (dávat bacha, aby ti to nevtáhlo pazouru do rozety, je to fajn) a po-ma-lu se rozjet. Tak půl kilometru stačí. Olej ofrká.
    • Pár kapek na zadním kole objevíš, ale kolo zasrané nebude.

Čím tedy budete mazat?

facebooktwittergoogle_plusmail

Napsat komentář