S Adeniem a Monikou Vánoce 2015

První radosti a strasti s Adeniem

Jak jsem se k Adeniu dostal?

V roce 2008 jsem koupil motocykl Jawa 650. Rok jezdil dobře, potom však nastaly problémy kvůli výrobním vadám. Musela se předělat elektroinstalace, přeplést zadní kolo, upravit přístroje atd. Po rok trvajících úpravách se z Jawy 650 stal spolehlivý stroj. Vývoj však šel dopředu…
Když se na trhu objevila Jawa 660, nebyl jsem jí zprvu nijak nadšen. Platí ale asi české přísloví, že člověk si zvykne na všechno. Začal jsem uvažovat o její koupi, nebot‘ jsem měl možnost Jawu 660 nezávazně vyzkoušet a proti předchozí šestsetpadesátce byl vidět krok dopředu. V recenzích se o ní psalo jako o spolehlivém, bezproblémovém stroji. To byl proti Jawě 650 pokrok.

První seznámení

Jednoho dne jsem dojel do Týnce a Jawu 660 ve verzi Adenium objednal. Komunikace při objednávání motorky byla na vysoké úrovni, vše co jsem chtěl, bylo slíbeno. Navíc – v průběhu výroby motocyklu jsem se do továrny mohl podívat, resp. motocykl mi byl představen a já jsem si mohl určit, co se mi nelíbí a co chci předělat. Ze strany týnecké Jawy šlo o vysoce profesionální přístup, který oceňuji.

Jízda začíná a s ní první problémy

Při převzetí motocyklu bylo vše bez problémů. Cestou z továrny domů se mi zdálo, že jak plyn, tak spojka jdou dost ztuha. Jinak motocykl nejevil žádné záporné vlastnosti. Při první garanční prohlídce v Týnci po ujetí 500 km se zjistilo, že při montáži motocyklu někdo zapomněl promazat obě lanka – plynové i spojkové. To se napravilo, motocykl byl celkově seřízen, zkontrolován a vše bylo v pořádku. Po této prohlídce přišla jedna menší vada – ulomil se ochranný padák motoru. Samovolně. Příčina ? Špatný, odbytý svár. Opravu jsem provedl svépomocí.
Na motocyklu jsem jezdil do zaměstnání, cca 10 km denně. Jednoho dne, po ujetí asi 2800 km jsem do práce dojel, ale z práce už ne. Motocykl jsem nenastartoval. Když jsem Jawu chtěl odvézt na vozíku za autem domů, podařilo se ji hned nastartovat. Příčinu nenastartování jsem nezjistil. Asi 3 týdny jezdila Jawa normálně. Po této době se mi jednoho rána motorku opět nepodařilo nastartovat. Zjišt’oval jsem příčinu, proč tomu tak je, ale nic jsem nezjistil. Startér se točil normálně, motocykl svítil, blikal – ale nedal jiskru na svíčkách. S pomocí kolegy jsem zjistil, že motocykl má nezalisované , volné konektory a už na prvním z nich směrem od spínací skříńky se ztrácí 1 Volt. To jsem považoval za dost zásadní vadu. U ostatních konektorů to není lepší a proto upozorňuji na nutnost zaměřit se na tento problém a vyřešit jej. Těmito ztrátami v konektorech se podstatně oslabuje baterie a proto se stalo, že po
3 měsících už nová baterie nestačila motocykl nastartovat. Bohužel jsem posléze zjistil, že tento problém nemá pouze můj motocykl, ale i další.

Řešení zásadního problému s elektrikou

Učinil jsem dotaz přímo u výrobce, proč motocykl už dvakrát nenastartoval. Bylo mi řečeno, že baterie Jawy 660 se musí pravidelně dobíjet. Ano, to je pravda. Kvůli ztrátám v elektroinstalaci se baterie opravdu musí dobíjet a potom motocykl spolehlivě jezdí. Není mi ale jasné, proč kolega, majitel Hondy Transalp, baterii nabíjí jednou za 2 roky a také jen a jen jezdí. Očekával bych, že po koupi nové Jawy 660 se o baterii nebudu rok starat , stejně jako jsem to dělal u Jawy 650 a budu pouze a bezstarostně jezdit. V tomto mi tedy Jawa 660 přinesla zklamání.

Celkové hodnocení Adenia

Jinak mohu Jawu 660 Adenium hodnotit kladně, jde o podařený stroj. Nedodělky jako výplet kol, špatné přístroje atd. u ní už neexistují.Motor je pružný, i když proti Jawě 650 s motorem Rotax má o něco více vibrací, což ale není vadou. Zpracování je dobré, podvozek je o dost lepší, než u Jawy 650. Pérování je stavitelné. Zatím jsem s Jawou 660 nepodnikl žádnou delší, několikadenní cestu, takže celkové pohodlí nemohu hodnotit. Tři čočkové světlomety svítí velice dobře, za tmy není problém s dobrým viděním. Optimální rychlost je mezi 80 a 100 km /h., poté, i přes vyšší plexisklo je jízda méně komfortní.
Sériový motocykl nemohu doporučit lidem menšího vzrůstu. Výška sedla cca 89 cm je poměrně značná, řešením by bylo snad celkové snížení motocyklu, nebo ušití nižšího sedla.
Jawa 660 je vyráběna kusově, takže se asi nikdy nebude jednat o masově rozšířený stroj. Pro člověka, který se chce lišit od jiných , či fandu značky by právě tento stroj mohl být , mezi ostatní produkcí, tím pravým.
Milan

Adenium v zimě Adenium zezadu Adenium zprava1 S Adeniem a Monikou Vánoce 2015 Adenium detail schrán.

facebooktwittergoogle_plusmail

Napsat komentář